Jestliže si odmyslíme předválečnou éru československého podniku Škoda, a velmi populární vozy Škoda Superb, Škoda favorit a Škoda Rapid, vyráběné v polovině třicátých let před druhou světovou válkou, a zaměříme pozornost na poválečné období, zjistíme, že vozy Škoda patřily mezi nejoblíbenější osobní automobily na našem území. Ačkoli se k nám dovážely rumunské Dacie v licenci Renaultu, sovětské Volhy a Lady, polské Fiaty v italské licenci a také německé Wartburgy a Trabanty, Škodovka stále zůstala hrdou chloubou naší národní identity.
Jak šel čas v době reálného socialismu
Prvním poválečným „lidovým“ vozítkem se stal známý Tudor Škoda 1101. Tudor spíše připomínal vozy z období první republiky, a tak teprve Škoda 1200 a následně Škoda 440 a krátce po ní Škoda Octavia a Škoda 450 (Felicia) začaly formovat moderní silniční provoz mezi širokou veřejností. Byla to úžasná doba, kterou si můžete připomenout z některých českých filmů, například Dovolená s Andělem, Florenc 13:30 nebo Starci na chmelu. V té době byl na našich silnicích tak malý provoz, že si děti zapisovaly do sešitu počet projetých vozidel po silnici, a každé z nich bylo pro ně velkým zážitkem.
V šedesátých letech se mladoboleslavská automobilka podrobila rozsáhlé modernizaci a začalo se s výrobou většího počtu kusů vozidel Škoda 1000 MB, známých jako „Embéčko“. Značné popularitě se také těšil hojně propagovaný vůz Škoda 110 R, s nímž se můžete setkat ve filmech „Můj brácha má prima bráchu“ a „Brácha za všechny peníze“. Stodesítka, jak se jí říkalo, byla obdobou jejího souputníka Škody 100, ovšem verze kupé byla z estetického hlediska v té době jinými vozy na našich silnicích nepřekonatelná.
Koncem sedmdesátých let se na silnicích začaly objevovat vozy Škoda 105 a 120 a také Škoda Garde, ale to už se blížila sametová revoluce a Škodou favorit bychom mohli přehlídku vozů automobilky Škoda za socialismu uzavřít. Mnohé z výše uvedených vozidel si můžete pořídit i jako modely aut, precizně zhotovené například v měřítku 1:43.